Seuraa Visma

Puhelinperintä - perinnän aatelinen

Blogikirjoitus   •  Tammi 16, 2017 15:45 EET

Puhelinperintä on tehokas perintäkeino

Puhelinperinnän teho perustuu vuorovaikutukseen

Puhelinperintä on perintää sanan todellisessa merkityksessä. Useimmat muut perintäkeinot ovat kasvottomia ja etäisiä, mutta puhelinperintä on aina vahvasti kahden ihmisen vuorovaikutustilanne.

Puhelinperintä on tehokas perintäkeino. Kirje on helppo jättää avaamatta tai siirtää asian käsittelyä tuonnemmaksi, mutta puhelinperintätilanne vaatii ratkaisua heti. Puhelinkeskustelussa kysytään ja annetaan vastauksia, neuvotellaan ja pyritään löytämään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Usein puhelinperinnän lopputuloksena onkin toimiva maksusuunnitelma, mutta joskus tilanne voi olla myös se, että maksukykyä tai -halua ei puhelinperinnänkään avulla löydy. Tällöinkin puhelinperintä on ollut paikallaan, koska on mahdollista miettiä nopeasti seuraavaa steppiä perintäprosessissa.

Puhelinperintä ei ole hyödyllistä pelkästään perivän näkökulmasta. Puhelinperintää hoitaa tyypillisesti perinnästä tietävä ammattilainen. Hän on oikea henkilö auttamaan velkaantunutta löytämään sopivan ratkaisun, jolla rästissä olevan maksuasian saa kuntoon ja samalla pystyy välttymään haitallisilta maksuhäiriöiltä tai muilta perinnän seurauksilta. Puhelinperintä on tärkeä osa hyvää perintäkokemusta.

Perintäasiantuntijan kokemus puhelinperinnästä – palkitsevaa ja palvelevaa!

Mutta kysytäänpä puhelinperintää tekevältä asiantuntijalta kokemuksia ja ajatuksia puhelinperinnästä! Haastateltavana on Visma Dueton perintäneuvoja Saara Perämäki. Saaran työpäivään kuuluu tyypillisesti paljon puhelinperintää.

“Koen puhelinperinnän hoitamisen mielenkiintoiseksi ja puhelinperintää tehdessä saan auttaa ihmisiä saamaan asiansa kuntoon. Minulta kysytään usein neuvoja esimerkiksi siitä, mitä tarkoittaa oikeudellinen perintä tai miten perintä etenee.

Jos huomaan, että puhelimessa on nuori henkilö, yritän painottaa vielä tavanomaista enemmän sitä, että laskut kannattaa maksaa. Yritän myös kertoa esimerkeillä, mitä tarkoittaa, jos laskua ei maksa, esimerkiksi ei saa vuokra-asuntoa tai ei pysty tekemään osamaksusopimuksia. Olen sitä mieltä, että nuorille pitäisi jo kouluaikana olla paljon neuvontaa omien raha-asioiden hoitamisesta, enemmän kuin tällä hetkellä on.

Totta kai puhelinperinnässä tulee vastaa myös hankalia tilanteita, asiakas voi olla hermostunut tai joskus velkaan liittyvät asiat ovat mutkikkaita ja vaikeita. Itselleni on joskus myös vaikeaa tiukkana pysyminen maksuneuvotteluissa, mutta aina on otettava kuitenkin huomioon saatavan suuruus ja kokonaistilanne, liian pitkä maksusuunnitelma ei välttämättä ole velallisenkaan etu.

Puhelinperinnässä on parasta se, että saa auttaa ihmisiä saamaan maksuasiansa kuntoon. Monet asiakkaat antavat hyvää palautetta ja toteavat, että kiva kun soitit, laitankin laskun heti maksuun ja lähes aina maksulupaukset toteutuvat. Puhelinperinnän kohteena oleville asiakkaille voi elämässään tulla vastaan tilapäisiä maksuvaikeuksia ja jos puhelinperinnällä voi välttää oikeudellisen perinnän, ovat varmasti kaikki osapuolet tyytyväisiä,” toteaa Saara lopuksi.

Ohjeita ja suosituksia puhelinperintään

Puhelinperinnän aloittamisen kynnys voi olla korkealla, jos joudut tarttumaan puhelimeen yrityksessäsi monien muiden töiden sivussa ja kovassa kiireessä. Asiakkaalle soittaminen maksurästeistä voi tuntua kiusalliselta eikä aikaa tunnu löytyvän.

Jos kuitenkin yrityksessäsi on tahtotila puhelinperinnän hoitamisesta itse, tässä muutama vinkki:

  • Muista, että soittaessasi erääntyneestä laskusta, olet yrityksesi asialla. Asiat asioina ja parhaassa tapauksessa pystyt auttamaan asiakastasi hoitamaan asiansa kuntoon ja välttämään ikävämmät seuraamukset.
  • Puhelinperintä ei tarvitse turhia “krumeluureja” ympärilleen, esittäydy kohteliaasti ja kerro, mikä asiasi on. Pidä itse keskustelussa pääpaino ratkaisun löytämisessä ja tulevaisuuteen katsomisessa, ei niinkään maksuviivästyksen syiden puimisessa.
  • Puhelun lopuksi kertaa sovitut asiat ja varmista, että molemmat osapuolet ovat samoilla linjoilla siitä, mitä vaikkapa maksuaikataulusta on sovittu.

Jos kaipaat tarkempia tietoja kuluttaja-asiakkaasi puhelinperintään, lue Kuluttaja-asiamiehen ohjeet hyvästä perintätavasta. Tässä muutamia otteita näistä ohjeista puhelinperintään liittyen:

  • Puhelinperintää ei saa tehdä häiritsevänä ajankohtana
    • ei puhelinperintää sunnuntaina ja juhlapyhinä eikä arkisin klo 20.00–07.00 välisenä aikana
  • Puhelinperinnässä yksityisyyden suoja on otettava korostetusti huomioon
  • Perintään ei saa yhdistää myynninedistämistä
  • Perintää ei saa tarpeettomasti myöskään viivyttää

Kaipaatko lisää tietoa ja varmuutta puhelinperintään ja muuhun velkojan itsensä hoitamaan perintään? Osallistu Visma Duetto Oy:n maksuttomaan webinaariin. Webinaarissa käydään läpi velkojan omia perintätoimia, perintäprosessia ja myös puhelinperintää. Tutustu webinaarin ohjelmaan tästä>>

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti